Petitie Lopikse politiek: ‘Jammer dat deze nog maar 150 keer is ondertekend’

LOPIK – Met het starten van een petitie wil Nick Oskam bereiken dat de politieke partijen met z’n allen om de tafel gaan zitten. Door het uitsluiten van de grootste partij, Hart voor Lopik, wordt volgens hem geen recht gedaan aan de verkiezingsuitslag. “Nu vertrouwen de mensen de politiek niet meer.”

Nick Oskam is opgegroeid tegenover het gemeentehuis. “Toch interesseerde de politiek me nooit. Maar nu ik zelf een kind heb, ben ik me gaan beseffen dat de lokale politiek wel over onze toekomst gaat.” Als voorbeeld noemt hij de woningbouwplannen rond Lopik-Oost. “Zeven of acht jaar geleden zat ik met een groep leeftijdgenoten van rond de dertig bij de eerste inspraakavond. Daar liepen we allemaal halverwege weer weg, want de huizen bleken onbetaalbaar voor starters. Bijna al mijn klasgenoten wonen nu in andere gemeenten.”

Zwembad
Toen enkele jaren geleden zwembad Lobeke met sluiting werd bedreigd, besloot Nick een petitie te starten voor het behoud ervan. “Die werd toen ruim 1500 keer getekend. Een ongekend succes, dat bijdroeg aan het openhouden van ons zwembad.” Toen hij op sociale media de onvrede over het buitensluiten van Hart voor Lopik zag, besloot hij opnieuw een petitie te starten. “Ik ben de programma’s van alle politieke partijen eens gaan lezen. Elke partij heeft op punten gelijk. Allemaal moeten ze water bij de wijn doen. Maar als Hart voor Lopik dan de grootste is geworden, dan wordt het toch tijd om ze mee te laten besturen?”

Samen eruit komen
Nick Oskam vindt het jammer dat pas 150 mensen de petitie hebben getekend. “Ik snap dat dit onderwerp niet zo populair is als het openhouden van een zwembad. Maar het is wel belangrijk voor de toekomst van Lopik. Als de gemeente alleen dure woningen blijft bouwen, wonen er straks alleen nog ouderen in Lopik. Daarom vind ik dat de politieke partijen nu eens sámen het beste voor Lopik moeten gaan doen, in plaats van met een kleine meerderheid zulke belangrijke besluiten te nemen.”

Foto: Nick Oskam

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill