NIEUWEGEIN – Projectontwikkelaars van de polder Rijnenburg hebben aangeboden 200 miljoen mee te betalen aan de trambaan Merwedelijn. Hiermee hopen zij het Rijk ertoe te bewegen ook extra bij te dragen aan het doortrekken van de Merwedelijn naar de polder Rijnenburg. Er moet nu nog een gat van 500 miljoen gevuld worden.
“Er zijn al verschillende onderzoeken gedaan naar de aanleg van een deels ondergrondse trambaan tussen Nieuwegein, Utrecht en de nieuwbouwlocaties Groot Merwede en Rijnenburg”, vertelt wethouder Ellie Eggengoor van Nieuwegein. “Die is noodzakelijk om het gebied goed te kunnen ontsluiten. Maar geen enkele variant is te realiseren met de beschikbare 1,2 miljard euro.”
Geen woningbouw
Zonder nieuwe trambaan is er geen woningbouw mogelijk in Groot Merwede en Rijnenburg. Om dat te voorkomen, hebben de grondeigenaren/projectontwikkelaars van Rijnenburg deze week aangeboden 200 miljoen mee te betalen voor de aftakking naar Rijnenburg. “In Rijnenburg kunnen 20 tot 25.000 woningen gebouwd worden”, vertelt Esther Agricola namens het consortium Rijnenburg. “Dat lukt niet zonder de Merwedelijn.”
Extra financiering
Wethouder Eggengoor: “We zijn nu hard op zoek naar extra financiering. Bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ligt nu een verzoek deze financiering te doen. Dan kan de Merwedelijn er komen en slaan we een flinke slag in de strijd tegen de woningnood. Op basis van alle onderzochte varianten en routes werken we de komende maanden toe naar één zogeheten voorkeursalternatief. Dat biedt ruimte voor eventuele versoberingen, maar krijgt toch een maximaal doelbereik.” In november moeten de bestuurders van Utrecht en Nieuwegein, de provincie en het Rijk één voorstel doen voor het uiteindelijke voorkeursalternatief van de Merwedelijn.
Foto: gemeente Nieuwegein