Provincie helpt kleine bedrijven met verduurzamen 

REGIO LEKSTROOM – De provincie gaat samen met gemeenten middelgrote en kleine bedrijven (mkb) helpen met verduurzamen. Dankzij financiering van het rijk krijgen ondernemers praktische hulp op maat. Elke gemeente kiest zelf welke bedrijven hiervoor in aanmerking komen. De eerste gemeente waarin men begint is Nieuwegein.

Gedeputeerde energietransitie Huib van Essen: “Veel kleinere mkb’ers – zoals winkeliers, horecaondernemers of bedrijven op bedrijventerreinen – willen graag verduurzamen, maar missen vaak de juiste kennis om stappen te zetten. Door samen te werken met gemeenten benutten we de beschikbare middelen slim en gericht. Gemeenten weten waar de behoefte het grootst is en kunnen via regelingen, zoals onze subsidieregeling energietransitie, extra ondersteuning bieden. Zo maken we samen het Utrechtse mkb toekomstbestendig. Op weg naar een klimaatneutrale provincie in 2050!”

Gratis
Mkb-ondernemers die meedoen aan dit ‘ontzorgingsprogramma’ krijgen ondersteuning van een duurzaamheidsadviseur. Die geeft advies op maat. Daarbij houdt de adviseur rekening met de ambities én mogelijkheden van het bedrijf. Als het nodig is, kan de ondernemer gratis een energiescan laten uitvoeren. Ook helpt de adviseur bij het aanvragen van subsidies en het beoordelen van offertes. De ondersteuning is helemaal gratis als de mkb-ondernemer minimaal één verduurzamingsmaatregel uitvoert.

Voorwaarden
In de loop van dit jaar en volgend jaar wordt de regeling in bijna alle gemeenten uitgevoerd. Meer informatie over het ontzorgingsprogramma voor het mkb op www.energietransitieutrecht.nl/omkb Daar staat ook meer over de voorwaarden en de selectie van de deelnemers.

Foto: Provincie Utrecht

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill