Ravijnjaar pakt nog slechter uit voor Houten dan voorzien

HOUTEN – Ondanks de voorgenomen bezuinigingen ziet het er nu al naar uit dat Houten nog veel meer tegenvallers te verwerken krijgt. Oplopend tot een tekort van nog eens 4,7 miljoen. Houten plande al een bezuiniging van 7,5 miljoen in. 

Meteen het eerste jaar dat de bezuinigingen ingeboekt zijn, 2026, blijkt al dat de gemeente het er niet mee gaat redden. “Dit gaat om indicatieve cijfers op basis van de huidige inzichten”, vertelt het college van B&W. “Maar het is wel bekend wat er allemaal op ons afkomt. Denk aan de verbouwing en nieuwbouw van het Huis van Houten en het gemeentehuis en de woningbouwontwikkelingen in het centrum. Ook de gemeenschappelijke regelingen hebben stijgende kosten. Daarnaast blijven de zorgkosten erg onzeker.” 

Meevaller
Onlangs werd bekend dat het Rijk het gemeentefonds aanvult, om een deel van de stijgende kosten van de Jeugdhulp te betalen. “Het is nog onbekend wat de omvang en impact voor de gemeente Houten zal zijn.” Zelfs als een deel van de korting op het gemeentefonds teruggedraaid wordt, stevent Houten af op nog grotere tekorten. “De extra uitgaven lopen op tot 20 miljoen in tien jaar tijd.” 

Beheergemeente
De oorzaak van de oplopende tekorten ligt deels in het gegeven dat Houten van groeigemeente naar beheergemeente aan het veranderen is. “In het verleden is de gemeente hard gegroeid en heeft veel winsten gehaald uit de Vinex-grondexploitatie. Deze winsten zijn geïnvesteerd in allerlei voorzieningen voor de inwoners. Nu is de groei afgenomen, maar het beheer en vervanging van alle voorzieningen blijft.” Dinsdag 6 mei gaat het college van B&W in gesprek met de gemeenteraad over hoe het nu verder moet. 

Foto: ter illustratie

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill