LEKSTROOM REGIO – Kleine musea zaten vorig jaar in de lift: hun bezoekersaantallen groeiden met 8%. De Museumkaart speelt daarin een belangrijke rol, aldus de Museumvereniging. In onze regio blijkt dat echter niet de enige bepalende factor te zijn.
Museum IJsselstein, een van de grotere culturele instellingen in de regio, zag vorig jaar een toename van 5% ten opzichte van het jaar daarvoor. De openingstentoonstelling Nieuw Begin lijkt na negen maanden sluiting wel meer publiek te trekken. Het museum ziet dat de Museumkaart bij hen zeker een rol speelt: “voor het pas heropende museum zorgt deze voor meer bezoekers en herhaalbezoek,” aldus Floor Snijders van het museum. Van een noemenswaardige verhoging van het marketingbudget is geen sprake.
Natuurmuseum De Wielerwaal in Lopik ziet wél een duidelijke stijging ten opzichte van vorig jaar. Zij benadrukken dat zichtbaarheid een belangrijkere rol speelt. Nadat ze op tv waren verschenen, wisten meer mensen uit de regio het museum te vinden. Ook mond-tot-mondreclame zorgt voor nieuwe bezoekers.
Inhoud geeft de doorslag
Het Archeologiemuseum, dat tentoonstellingen laat zien van de Archeologische Werkgroep uit Houten, denkt dat uiteindelijk de inhoud de doorslag geeft: bezoekers in hun museum komen vooral af op een aansprekend thema.
Afbeelding: De Wielewaal













