LOPIK – Het eerste onderzoek van de nieuwe rekenkamer van Lopik liegt er niet om. Klachten en bezwaren worden erg informeel opgelost. Daardoor zijn er weinig gegevens over verzameld. Zo weinig dat de gemeente er ook niets van leert, aldus de rekenkamer. Ze stelt voor gegevens te verzamelen en analyseren.
De conclusie van de rekenkamer: “Het onderzoek levert het beeld op van een dienstverlenende gemeente. Klachten, bezwaren en meldingen worden snel en informeel oplost. Daardoor is het lerend vermogen beperkt. Er zijn geen rapportages en analyses gemaakt over de ontwikkelingen die zich op dit gebied voordoen. Ook wordt er geen onderzoek gedaan naar de tevredenheid over de afhandeling van klachten. Dit hoort de gemeente zo snel mogelijk te verhelpen.”
Zo gemeld, zo hersteld
Het college van B&W neemt de conclusies van de rekenkamer niet zomaar over. “Het is beleid om klachten informeel af te handelen. Wel is er verbetering mogelijk. Dat wordt nu ingevoerd met ons nieuwe meldingssysteem ‘Zo gemeld, zo hersteld’. Als we het beperkte aantal klachten moeten analyseren en onderzoeken, kost dat veel extra ambtelijke capaciteit”, zo is te lezen in de reactie van het college op het rapport. “Om die reden willen we de uitkomsten van het rapport eerst met de gemeenteraad bespreken. De raad is aan zet: als we de aanbevelingen overnemen, heeft dat consequenties voor de ambtelijke capaciteit.”
Legal audit
Helemaal zeker van de juistheid van het beleid is de gemeente niet. Op dit moment wordt er een legal audit uitgevoerd. Bij een legal audit wordt onderzocht of in de dagelijkse praktijk op juridisch verantwoorde wijze aan wettelijke voorschriften wordt voldaan. “We wachten de uitkomst van de legal audit af.”
Foto: gemeente Lopik