Ruim 3000 handtekeningen voor behoud Welkoop

HOUTEN – Ruim 3000 klanten en omwonenden van de Welkoop hebben de petitie getekend die oproept om de winkel in Houten te houden. Deze week werden ze aan de gemeenteraad aangeboden. Die reageerde niet zoals gehoopt. Ook de inspraak van andere ondernemers uit het pand mocht niet baten.

“Het contract van de Welkoop loopt eind dit jaar af”, vertelde inspreker mevrouw Landman. “Maar het contract van de dierenkliniek in hetzelfde pand loopt tot in 2029. De gemeente heeft geen andere plek voor de Welkoop. Wij willen dat de Welkoop tenminste tot 2029 in het pand kan blijven. Liefst blijvend.”
Wethouder Eveline Herben nam de ruim 3000 handtekeningen in ontvangst, maar kon weinig hoop geven. “Al in 2016 is besloten om de 75 procent bedrijven en 25 procent woningen in dit gebied nabij het centrum om te gaan draaien. Sinds die tijd weet Welkoop dus al dat dit eraan zit te komen en ze iets anders moet gaan zoeken.”

Monumentaal
Een andere inspreker, de heer de Boer, probeerde het pand aan de Standerdmolen te behouden door op de monumentale status te wijzen. “De Maalderij is een voormalige graanmaalderij uit 1907 en het enige industriële monumentale pand in Houten. We zouden het graag zo willen houden.” Ook hij kreeg geen gehoor. Herben: “Alleen de voorgevel is monumentaal en blijft behouden.”

Vroeg stadium
Een derde inspreker, mevrouw Bleeker: “Alle ondernemers die hier zitten willen blijven. De gemeente heeft nergens anders plek. Kan er geen plek in de nieuwbouwplannen voor ondernemingen gemaakt worden?” Hier kon de wethouder een klein beetje hoop geven. “In de visie staat dat er op de begane grond ruimte moet komen voor zorg en ondernemers. Het is aan de projectontwikkelaar om met de huidige bewoners van het pand een participatietraject te volgen. Het is nu nog in een vroeg stadium, ik raad u aan het gesprek aan te gaan over het behoud van uw plek in de nieuwbouwplannen.”

Foto: Donald Trung, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill