Ruim twee ton subsidie voor Vluchtelingenwerk

HOUTEN – Vluchtelingenwerk Houten krijgt dit jaar 2,4 ton subsidie van de gemeente. Dat is nodig om alle statushouders, die zich in deze gemeente vestigen, te helpen integreren in onze maatschappij. De gemeente krijgt de subsidie rechtstreeks van het Rijk, via het Bestedingsplan Inburgering.

“Bij Vluchtelingenwerk Houten werken vijf parttimers”, vertelt coördinator Laura van der Hoeve. “Daarnaast hebben we 25 vrijwilligers die de nieuwkomers begeleiden.” Statushouders die in een AZC wonen, worden daar al aan een gemeente gekoppeld. “Dan kunnen we ze, in afwachting van woonruimte in Houten, alvast kennis laten maken met de gemeente.”

Zelfredzaam
Zodra een statushouder woonruimte krijgt, komt Vluchtelingenwerk in actie. “We helpen ze met de inrichting van de woning en allerlei praktische zaken als verzekeringen, tandarts en school voor de kinderen. Een vrijwilliger helpt vervolgens met het opbouwen van een netwerk.” Vrijwilligers van het Taalhuis leren de nieuwkomers de Nederlandse taal.

Inburgeren
Mensen die gevlucht zijn willen meestal zo snel mogelijk aan het werk. Het is namelijk dé manier om snel te integreren. “Vanuit Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) houden vijf werkcoaches zich bezig met het vinden van werk voor statushouders. Daarnaast heeft de gemeente een inburgeringsconsulent. Wij hebben onderling nauw contact om het inburgeren zo goed mogelijk te laten verlopen.” Tweemaal per week houdt Vluchtelingenwerk een inloopspreekuur in de bibliotheek. Iedereen die vragen over inburgeren heeft is daar welkom.

Foto: Vluchtelingenwerk

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill