SV Lopik verkoopt al 65 jaar onafgebroken oliebollen: ‘Vroeger was ’s nachts bakken de romantiek’

LOPIK – Ze sloegen geen enkel jaar over sinds 1960. Voetbalvereniging SV Lopik verkoopt dit jaar voor de 65e keer oliebollen. De actie levert jaarlijks duizenden euro’s op voor de club.

Gerrit van Bruchem was 14 toen er voor het eerst werd gebakken. De oud-voorzitter van SV Lopik is inmiddels 79 en nog altijd lid van de oliebollencommissie. Hij herinnert zich die eerste keer, in het voormalig clubgebouw aan de Rolafweg. “Op een oliestel in de kleedkamer bakten we in totaal 30 oliebollen. Het was een idee van het kantinepersoneel.” Het jaar erop kwamen er twee pannen. En zo groeide de actie verder.

“’s Nachts bakten we, overdag ging de jeugd de straat op om ze uit te venten”, vertelt Van Bruchem. “Met zo’n 50 man reden we de hele gemeente door.” Sinds corona gaan ze niet meer langs de deuren en gaat de verkoop volledig via de kraam op het Willem Alexanderplein. Vijf jaar geleden mochten ze die standplaats gebruiken van Teus Kers en Dolly Renes. Het echtpaar heeft verschillende oliebollenkramen in de regio en gunde hun plaats aan de voetbalclub.

Oliebollenverkoop in 1968. Foto SV Lopik

In de Lek gekiept
Bakken doen ze niet meer zelf: de generatie die het altijd deed, werd er te oud voor en er waren te weinig mensen die het bakken ’s nachts wilden overnemen. Van Bruchem koestert er warme herinneringen aan. “In de eerste jaren draaiden we het deeg in Jaarsveld. Dat brachten we in een speciekuip naar het clubgebouw. Maar onderweg begon het deeg te rijzen. Het was niet meer te temmen: het rees letterlijk de pan uit.” Wat bleek? “De bakker had er dubbele gist in gedaan. Uiteindelijk hebben we het in de Lek gekiept.”

Bakkerij Lakerveld uit Lopikerkapel leverde jarenlang de oliebollen. Sinds een paar jaar doet bakkerij Blanken uit Bergambacht dat. De club kan de oliebollen voor een lage prijs inkopen, zodat ze er genoeg aan verdienen. Jaarlijks levert de actie tussen de 3.500 en 4.000 euro op voor de club. De verkoop is op 29, 30 en 31 december.

Foto: Els van Rooijen.

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Overledene gevonden in park Oudegein 

NIEUWEGEIN – In het water van park Oudegein aan het Parkhout is zaterdagochtend rond 6.00 uur een overleden persoon aangetroffen. Een voorbijganger zag dat en belde meteen de politie. Meerdere hulpdiensten kwamen met spoed ter plaatse.  Omdat niet duidelijk was of de persoon te water overleden was kwamen een ambulance, brandweer en de politie. Ook een traumahelikopter was onderweg, maar later

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill