‘Tegenstanders AZC maken misbruik van de Nederlandse vlag’

HOUTEN – Tegenstanders van een AZC hebben afgelopen maandag drie nieuwe spandoeken/vlaggen opgehangen bij de beoogde locatie Essenkade 2. Sindsdien regent het klachten bij de gemeente. Die kan ze echter niet verwijderen, want de actievoerders blijven binnen de regels.

Meteen na het ophangen van de vlaggen kwamen er tientallen klachten binnen bij de gemeente. Burgemeester Karen Heerschop: “Veel mensen storen zich aan het gebruik van de Nederlandse vlag voor het uiten van protest. Mensen zijn gestorven voor deze vlag. Dat herdenken we ieder jaar op 4 mei.” Door het afwijkende formaat kon de gemeente ze niet verwijderen. Heerschop: “We zijn in gesprek gegaan en ze hebben beloofd andere kleuren te gaan gebruiken voor hun spandoeken. Afwachten dus maar.”

Ton Mulder, woordvoerder namens ‘Geen AZC in Houten’, laat weten inderdaad bereid te zijn de kleuren van het middelste spandoek aan te passen, maar dat eerst te overleggen met de rest van de groep. Het rechterspandoek laten ze hangen tot de gemeenteraadsverkiezingen.

Kansloos
Op sociale media schrijven de tegenstanders van een azc in Houten dat de gemeente eerst liet weten dat ze de vlaggen/spandoeken zouden gaan verwijderen. “Met kansloze argumenten: het zou Nederlandse vlaggen met tekst betreffen én ze zouden boven provinciale grond hangen. Beide niet waar!” Toch werd in de reacties al door iemand geopperd om andere kleuren te gebruiken.

*Rectificatie: in een eerdere versie van dit artikel stond dat je volgens de Wet Openbare Manifestatie geen tekst op vlaggen mag schrijven. Dat bleek niet te kloppen.

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Foto: Dirk Hooijer

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Overledene gevonden in park Oudegein 

NIEUWEGEIN – In het water van park Oudegein aan het Parkhout is zaterdagochtend rond 6.00 uur een overleden persoon aangetroffen. Een voorbijganger zag dat en belde meteen de politie. Meerdere hulpdiensten kwamen met spoed ter plaatse.  Omdat niet duidelijk was of de persoon te water overleden was kwamen een ambulance, brandweer en de politie. Ook een traumahelikopter was onderweg, maar later

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill