LEKSTROOM REGIO – Het dreigt een hete zomer te worden voor busreizigers in Utrecht en omgeving. Ov-bedrijf Transdev waarschuwt in een intern document voor een “uitdagende zomer”. Dat komt door het nog altijd voortdurende tekort aan chauffeurs, maar ook omdat chauffeurs vakantie hebben of ziek zijn.
Personeelskrapte speelt overal
Volgens een woordvoerder van Transdev gaat het om een tijdelijke maatregel. “We hebben op dit moment niet alleen in Utrecht, maar ook breder in het landelijk ov te maken met een tekort aan chauffeurs”, zegt ze. “Dat hangt samen met factoren zoals de krappe arbeidsmarkt, verzuim en verlof.”
Het extra bedrag moet chauffeurs iets extra’s bieden. “Met deze regeling willen we collega’s die de mogelijkheid hebben om extra te werken daar passend voor waarderen en tegelijk bijdragen aan een zo betrouwbaar mogelijke dienstverlening voor onze reizigers in Utrecht”, aldus de woordvoerder.
Vakanties gaan door
Volgens Transdev moeten reizigers deze zomer “kunnen blijven vertrouwen op het openbaar vervoer”. “Juist daarom rijden we op dit moment een dienstregeling die past bij de beschikbare capaciteit, zodat we de ritten die gepland staan ook zoveel mogelijk kunnen uitvoeren”, zegt de woordvoerder.
De afgelopen maanden was het flink chaotisch in het Utrechtse busvervoer, sinds Transdev het heeft overgenomen van de vorige vervoerder, Qbuzz. Inmiddels lijkt de situatie wat rustiger, mede doordat er gesneden is in de dienstregeling. Transdev rijdt nu minder bussen dan eerder was toegezegd aan de provincie, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer. Het bedrijf is daarvoor beboet.
| Dit is het nieuws van RTV Utrecht. |














