NIEUWEGEIN – De Van Bentumfabriek blijft een gezichtsbepalend historisch gebouw binnen het te ontwikkelen Van Bentumkwartier. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders van Nieuwegein bepaald. De gemeente nodigt ontwikkelaars uit om plannen te ontwikkelen.
Het gebied tussen de Herenstraat, de Kruyderlaan en langs de Hildo Kropstraat, staat bekend als het Van Bentumkwartier. Hier liggen nog duidelijke sporen uit het industriële verleden van Nieuwegein, nauw verbonden met de scheepvaart langs Lek en Merwedekanaal.
De Van Bentumfabriek werd in de jaren twintig van de vorige eeuw opgericht door de gebroeders Van Bentum. Ze maakten staalconstructies. In 1948 kreeg het pand zijn huidige uiterlijk en werd het in de loop van de eeuw verder uitgebreid. Circa dertien jaar geleden bestempelden erfgoeddeskundigen het complex tot industrieel erfgoed en sinds 2022 is het een gemeentelijk monument. Bijzonder zijn de vorm van het complex met het getrapte dak en historische elementen, zoals de kraanbaan en stalen raampartijen in de gevels. “Het is ook de bedoeling dat er meer bomen en groen komen. Het historische karakter blijft behouden”, aldus wethouder Marieke Schouten.
Groene buurt
De Van Bentumfabriek blijft een belangrijke blikvanger binnen het nieuw te ontwikkelen gebied. Rondom de fabriek streeft de gemeente naar een “ontspannen woonbuurt”, aldus het ontwikkelplan. Binnen het gebied komen tweehonderd woningen, bestemd voor jongeren én ouderen. Het moet verder een zo groen mogelijke inrichting krijgen. Ook moet er een goede overgang van stad naar dorpslint komen. De gemeente wil van de Herenstraat een fiets- en voetgangersgebied maken.
“Heel fijn dat er nu vastgestelde uitgangspunten liggen waar ontwikkelaars mee aan de slag kunnen. Die moeten zorgen voor een verandering van het gebied, passend bij de wijk en de omgeving”, aldus wethouder Schouten.
Foto: Gemeente Nieuwegein














