Van GenZ tot GenX: Minder sociaal door socials

Je leest vaak over de tegenstellingen tussen generatie Z en generatie X. De maatschappij ontwikkelt snel en drastisch en de jonge generatie groeit mee. Doet de generatie die opgroeide eind vorige eeuw dat ook? Wij, verslaggevers Bo (Gen Z, 19 jaaren Jacqueline (Gen X, leeftijd wil ze niet zeggen), willen graag samen onderzoeken hoe groot de kloof tussen onze generaties nou echt is. Dat doen we in een wekelijkse column, waarbij we in app-vorm verschillende thema’s bespreken.

Hee Jacqueline,

Van ’s ochtends tot ’s avonds ben ik nooit alleen. Een apparaat genaamd iPhone van Bo is mijn schoothondje waar ik niet meer vanaf kom. Als Gen Z-er kan ik geen dag zonder mijn telefoon. We hebben het natuurlijk al veel over sociale media gehad, maar in bredere zin nog niet: de telefoonverslaving. Daar mag nog wel wat meer aandacht voor komen.

Een schermtijd van minimaal vier uur is niet meer dan normaal. ‘Even scrollen om tot rust te komen’ is ook het dagelijkse argument om je even af te zonderen. Wel gek dat je juist als je geen prikkels nodig hebt en moe bent, een bom aan prikkels opzoekt in dat kleine blauwe schermpje.

Wat betreft nuttige informatie heb je er meestal weinig te zoeken. Het is meestal doelloos scrollen op TikTok, totdat je beseft dat je ook andere dingen moet doen of je er eindelijk mee moet stoppen. Ik had het er toevallig laatst met vriendinnen over. We zonderen ons allemaal af. We zeggen dat we door sociale media met veel meer mensen in contact staan. Terwijl we eigenlijk, als een soort uno reverse, steeds minder met elkaar in contact staan. We leven in onze eigen bubbel en zijn vergeten hoe waardevol face-to-face contact is.

Nu weten we natuurlijk allemaal dat onze telefoonverslaving zwaar genormaliseerd is en daardoor al snel door de vingers wordt gezien. Toch merk ik elke dag weer hoeveel invloed het heeft. De spanningsboog wordt almaar korter en de neiging om weg te duiken in je eigen realiteit, weg van de werkelijkheid, dringt zich steeds vaker op.

Hoe zat dat vroeger? Ging je toen lezen om even weg te duiken? En qua sociaal contact: merk je dat dat steeds meer of juist minder wordt?

Liefs,
Bo

Hi Bo,

Ook ik probeer te minderen, want ik heb het al zo druk met mijn eerste leven. Laat staan dat ik er nog een tweede of derde leven op Insta, Facebook, X en LinkedIn op na moeten houden. Zonde van de tijd om altijd maar blije foto’s van bijvoorbeeld een zelfgebakken appeltaart op socials te moeten zetten. Dus ik probeer digitaal te rantsoeneren: tweemaal per week op Insta, tweemaal op LinkedIn en bij voorkeur niet of nauwelijks op de rest. Lukt niet altijd, maar helpt wel om te minderen.

Als pubers en jongvolwassenen keken we regelmatig met een groepje vrienden of familie films van de videotheek, een soort bibliotheek voor films. Later draaide je opgenomen of gekochte video’s af op een kolossaal apparaat met de dikte van een huidige stereoset. We keken naar Dallas, Dynasty of de zaterdagavondshows die je toen nog had. Ik weet nog dat Mies Bouwman, Fred Oster, Willem Ruys of – Duys en Ron Brandsteder een belangrijke rol speelden.

We kookten samen voor etentjes, soms bij de een, dan weer bij de ander. Daarna praatte je, je ging kaarten of andere spellen spelen. Zoals ’truth or dare’, waarbij je elkaar vragen stelde en dan eerlijk moest antwoorden of een opdracht moest vervullen. Dat leverde soms bijzondere ontboezemingen op die de stemming ook weleens konden verpesten; ik herinner me bijvoorbeeld een jongen die nogal eerlijk antwoordde op de vraag van zijn vriendin of hij weleens naar de hoeren was geweest. Die avond werd niet meer leuk.

En ja, we lazen veel. Bij ECI betaalde je een vast bedrag per maand en kon je een voordelig pakket boeken aanschaffen. Experts zouden geen lijn kunnen ontdekken in mijn daardoor nogal gevarieerde leesstart: oorlogsboeken van mijn vader, romans van mijn moeder en af en toe iets dat je zelf uit kon kiezen. Dat afgewisseld met de boeken die je voor school moest lezen.
Her en der lag een leesmap, waarmee een kapper of gezin wekelijks een stapel tijdschriften kreeg. Na een week ging de map naar de volgende lezers. Best viezig en je vond soms erg oude bladen in zo’n map. Maar nieuwswaardigheid was blijkbaar toen minder belangrijk.

We waren veel in de natuur. Ik herinner me weekenden met kleine tentjes op Texel en hangen langs het zwembad of op het strand. We luisterden dan weer bij de een, dan weer bij de ander naar langspeelplaten en later CD’s. En we gingen veel uit. Een van mijn eerste leidinggevenden dacht daardoor dat ik het hele weekend in de disco hing. Ik voelde me bijna schuldig als ik op zaterdagavond in bed een Suske en Wiske lag te lezen. Maar er was gelukkig niemand om op socials of Whatsapp te checken wat je aan het doen was.

Ik heb met een aantal mensen die hun einde zagen naderen in mooie gesprekken teruggekeken op hun leven. En ik kan je vertellen: niemand noemt de keuken of bank die hij in 1980 heeft gekocht of het aantal volgers op Facebook of Instagram. Het gaat om de vakanties, de feesten, bijzondere evenementen en -vooral- de mensen met wie je die leuke dingen hebt gedaan. Als het over werk gaat, gaat het over goede collega’s of gezellige bijeenkomsten. Niet over te hard werken of aandacht op LinkedIn voor je project. De herinneringen zitten in je hoofd, dus als het niet (digitaal) is vastgelegd: jammer, maar daardoor niet minder waardevol.

Dat is voor mij een les geweest. Waar wil ik -hopelijk pas over veertig jaar- op terugkijken. Hopelijk niet op 10.000 uur schermtijd, maar op de gezellige mensen en leuke dingen.

Hartelijke groet,
Jacqueline


Fotobewerking:  Annabel Rutten

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Overledene gevonden in park Oudegein 

NIEUWEGEIN – In het water van park Oudegein aan het Parkhout is zaterdagochtend rond 6.00 uur een overleden persoon aangetroffen. Een voorbijganger zag dat en belde meteen de politie. Meerdere hulpdiensten kwamen met spoed ter plaatse.  Omdat niet duidelijk was of de persoon te water overleden was kwamen een ambulance, brandweer en de politie. Ook een traumahelikopter was onderweg, maar later

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill