Van zwembad tot bouwspeeltuin: twintigjarig Jeugdland springlevend

NIEUWEGEIN – Met de komst van zwembad Merwestein werd zwembad Watergein gesloopt. De hele buurt kwam toen in actie om de plek te behouden voor de gemeenschap. Dat resulteerde in de aanleg van een bouwspeeltuin. Sinds 20 jaar volledig gerund door vrijwilligers. “De gezelligste plek in de wijk Hoog-Zandveld.”

“In het begin zat er nog een beroepskracht op, vanuit Movactor”, vertelt bestuurslid José Klein Haneveld. “Toen heette het nog Bouwspeeltuin Zuid. Maar in 2006 werd de beroepskracht wegbezuinigd en dreigde sluiting van de bouwspeeltuin. Om dat te voorkomen hebben bewoners van de Helmkruid toen de stichting Bouwspeeltuin Jeugdland opgericht.” Met subsidies en sponsors werd de tuin helemaal opgeknapt. “In 2008 heropenden we. Sindsdien komen er elke woensdag en zaterdag veel kinderen spelen.”

Weersafhankelijk
Haneveld: “Het aantal kinderen dat komt spelen hangt wel af van het weer. We hebben veel speelruimte buiten en maar een kleine binnenruimte. Met mooi weer, zeker als er ook nog iets speciaals georganiseerd wordt, komen er wel 200 kinderen. Allemaal in de basisschoolleeftijd.” Om het 20-jarig bestaan te vieren is er de komende weken van alles te doen.

Vernieuwing
Om de bouwspeeltuin aantrekkelijk te houden, worden er regelmatig nieuwe elementen aan de tuin toegevoegd. “Vorig jaar hebben we een Drakenbosje aangelegd. Deze week is het dubbel feest: Jeugdland bestaat 20 jaar en het Drakenbosje één jaar. Dus komen veel kinderen verkleed als draakje naar het Drakenfeest.” Wat er nog meer te doen is zie je op de website

Foto: Jeugdland

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill