NIEUWEGEIN – Vorig jaar werden in Nieuwegein veel meer klachten over de gemeente ingediend dan de jaren daarvoor. Dat blijkt uit het jaarverslag van de gemeentelijke ombudsfunctionaris. “Mensen worden steeds mondiger, denken ook dat ze altijd maar hun zin kunnen krijgen.”
Ombudsfunctionaris Frank Ludin windt er geen doekjes om. “Het aantal klachten is flink gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. Een trend die zich ook in 2025 voortzet. De toegenomen polarisering in de samenleving komt terug in de inhoud en de wijze waarop er geklaagd wordt. Dit maakt het af en toe ingewikkeld om met sommige inwoners op een prettige en constructieve manier in contact te staan.”
Verdubbeling
Met 204 klachten in 2024 is het aantal klachten in de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld. Frank Ludin: “Die zijn niet allemaal te verklaren door ontstane (parkeer)problemen naar aanleiding van het instorten van de hellingbanen van de parkeergarage van het Antonius Ziekenhuis. Ook niet door boosheid en frustratie rondom het verkeersinfarct, toen de A2 afgesloten werd. Wel is er een piek te zien in het aantal klachten voor het Ruimtelijk Domein. De klachten in dit domein komen hier wel uit voort: er is nog steeds geen nieuwe parkeergarage.”
Lage drempel
Toch ziet de ombudsfunctionaris een onevenredig grote groei in het aantal klachten ten opzichte van het vorige jaar. “De inhoud van de klachten is doorgaans niet anders dan in voorgaande jaren. Ik merk dat de drempel om een klacht in te dienen lager lijkt te worden. Inwoners zijn eerder geërgerd over iets en kijken dan naar de gemeente om een situatie op te lossen.” De gemeente besloot eerder al meer te investeren in het contact met de inwoners. “Dat is erg belangrijk. In mijn ogen ligt de sleutel in de verbinding. We moeten het immers samen doen.”
Foto: gemeentehuis van Nieuwegein













