NIEUWEGEIN – De gemeente Nieuwegein moet nieuwe fietspaden aanleggen en bestaande fietsroutes verbeteren. Uit een onderzoek van Sweco Nederland blijkt dat het aanpakken van deze punten de gemeente 23.5 miljoen zou moeten opleveren, ze moeten daar wel 7.8 miljoen voor investeren. Fietsersbond Nieuwegein heeft de gemeente ingelicht over het onderzoek.
Daarnaast moet de gemeente de snelheid op wijkwegen verlagen. Momenteel wordt er op de Nieuwegeinse wegen nog 50 km per uur gereden, dit zou moeten worden verlaagd naar 30 km per uur. Het doel van het project is het creëren en garanderen van een hogere verkeersveiligheid.
Risico locaties
Volgens de Fietsersbond Nieuwegein zijn de drukke wijkwegen binnen de gemeente de belangrijkste locaties die moeten worden voorzien van een aanpassing. “De Batauweg, de Roerdomplaan en de Sluyterslaan. Daar durven ouders met kinderen en ouderen vaak niet meer te fietsen. En oversteken is ook een hachelijke onderneming, zoals bij de kruising Herenstraat/Noordstedeweg. Daar moet echt iets gebeuren”, aldus de Fietsersbond. De Fietsersbond vindt het belangrijk dat er zo snel mogelijk knippen in te drukke wegen komen, de snelheid verlaagd wordt en dat de gemeente bredere fietspaden aanlegt.
Clarion Wegerif, voorzitter van de Nieuwegeinse fietsersbond, stelt dat fietsers en voetgangers weer prioriteit gaan krijgen binnen de gemeente. Er zijn in de afgelopen jaren veel verschillen ontstaan op het gebied van snelheid onder weggebruikers, mede door de komst van onder andere fatbikes en speed pedelecs. “De hoeveelheid fietsers stijgt nog steeds, en zal naar verwachting verder toenemen. Het aantal conflicten stijgt dus ook”, aldus Wegerif. Volgens Wegerif is de vergrijzing binnen de gemeente ook een belangrijke factor. “Ouderen blijven veel langer door fietsen, wat natuurlijk hartstikke goed is, maar ze zijn wel wat onzekerder en hebben meer ruimte en vooral rust nodig op het fietspad. Mede daarom is het belangrijk om fietspaden voldoende breed te maken”, vertelt ze.
Politiek
De gemeente wil snel actie ondernemen. Wethouder Ellie Eggengoor zei donderdag 5 juni, tijdens de rondvraag van de Avond voor de Stad, al toe dat de hele Batauweg 30 km/uur wordt. “Dit is een mooi begin, maar er is meer nodig”, aldus Wegerif.
Door het onderzoek te delen met de gemeente hoopt de Fietsersbond Nieuwegein dat de gemeente de prioriteit binnen het verkeer weer compleet bij de fietsers en voetgangers legt. De gemeente omarmt het STOMP-principe, de prioriteit voor Stappen, Trappen, OV, Mobiliteit en het gebruik van een Privé-auto, maar dit is niet altijd duidelijk. “In de dagelijkse praktijk valt men nog regelmatig terug op oude gewoontes. Te vaak gebruikt men doorstroming van autoverkeer als argument om auto en bus vrij baan te geven, terwijl prioriteit voor fietsers en voetgangers toch echt door de gemeenteraad omarmd is”, aldus de Fietsersbond.
Twaalf puntenplan
De Fietsersbond Nieuwegein heeft inmiddels haar twaalf puntenplan naar alle fractievoorzitters binnen de gemeente verstuurd. Ze hopen dat hun ideeën terugkopen in de komende vergaderprogramma’s. De Fietsersbond blijft daarnaast streven naar een fiets veilig Nieuwegein. “We hopen dat men straks fluitend met de wind in z’n haren, veilig door Nieuwegein kan fietsen.”
Voor Clarion Wegerif is de belangrijkste conclusie dat het aanpakken van de fietsroutes ruim drie keer zoveel zal opleveren dat dat het kost. “De meeste mensen realiseren zich niet wat het kost om niets te doen aan de drukke met auto’s overbelaste wijkwegen en de te smalle fietspaden in Nieuwegein. En hoeveel het oplevert als je dat wel doet!”, aldus Wegerif.
Foto: Fietsersbond Nieuwegein