HOUTEN – De verbreding van de westkant van de Houtensebrug, de A27 richting het zuiden, gaat niet door. Onderzoek wijst uit dat de brug de extra belasting niet aankan. Rijkswaterstaat onderzoekt of er een andere oplossing is voor de toename van verkeer.
Al ruim een jaar wordt door Rijkswaterstaat en de aannemers onderzocht hoe de Houtense brug verbreed kan worden. Dat duurde zolang omdat het technisch zeer complex is om een bestaande brug te verbreden. Nu blijkt dat de brug de belasting van een extra rijstrook niet aankan.
Proeven
De brug is aan een viertal proeven onderworpen om de belastbaarheid en ‘het gedrag’ van de brug te testen. Met een spanningstest is de huidige spanning in de voorspankabels van de brug gemeten. Ook zijn er proeven gedaan met veertien vrachtwagens, die elk 30 ton zwaar waren, en met een speciale vrachtwagen met vibrerende lading.
Andere oplossing
Omdat de brug zelf nog wel 30 jaar mee kan, gaat Rijkswaterstaat nu onderzoeken hoe de capaciteit van de Houtensebrug op een andere manier vergroot kan worden. De verbreding van de brug is uit het contract van de aannemerscombinatie gehaald. Alternatieven zijn veel duurder en passen niet binnen het budget. Bovendien zorgen ze voor langdurige verkeershinder.
Foto: Wegenwiki