LEKSTROOM REGIO – Er is een tekort aan vrijwillige- én beroepsbrandweerlieden, door de grote uitstroom van de afgelopen jaren. Om dat tekort op te vangen, zet de brandweer nu in op een verkort jeugdbrandweertraject. Daarmee hoopt ze nieuwe brandweermensen te werven uit de jeugdige kweekvijver.
Het wordt makkelijker brandweerman/vrouw te worden. Bij de 21 jeugdbrandweerkorpsen in de provincie Utrecht – twee daarvan in Lekstroomregio, namelijk in Houten en IJsselstein – is een versneld leertraject ingericht met geactualiseerde lesmateriaal. Geschikt voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar. De pilot draait in Limburg en Zeeland, als deze slaagt, wordt deze ook toegepast in provincie Utrecht.
IJsselstein
“Bijna 60 tot 70 procent van onze brandweerlieden komen voort uit de jeugdbrandweer”, vertelt Marco van Rooijen van de brandweer in IJsselstein. “Vaak zie je dat jongeren eerst gaan studeren of werken en zich later weer melden bij het brandweerkorps of andere hulpdiensten zoals de politie of ambulance. Gelukkig hebben we op dit moment geen tekort aan brandweerlieden in IJsselstein maar het is belangrijk dat de aanwas blijft doorgaan.”
De tekorten bij de brandweer verschillen per gemeente, door de vergrijzing maar ook omdat brandweerlieden tegenwoordig vaak minder lang actief blijven. Toch vertellen de brandweerlieden dat ze op alle posten wel wat extra mensen gebruikt kunnen worden.
Meer jeugdleiders nodig in Houten
In Houten is er bijvoorbeeld behoefte aan meer jeugdleiders om jongeren op te leiden binnen het nieuwe traject en hen zo enthousiast te maken voor het vak, vertelt Freerk Wigarda van de brandweer Houten. Ook daar willen ze bij een eventuele nieuwe ronde gebruikmaken van het vernieuwde leertraject.
Nieuw lesmateriaal voor meer enthousiasme
Hoofd jeugdleider bij de brandweer Jorn Klaver vertelt dat het vernieuwde traject in verschillende gemeenten in september van start ging. “De jeugd is daar superpenthousiast over”, zegt Klaver. Het oude lesmateriaal uit de jaren tachtig is vervangen door moderne, interactieve en visueel aantrekkelijke lessen. Klaver: “Maar tijdens de lessen komt niet alleen theorie aan bod, ook krijgt de jeugd praktijklessen met gesimuleerde branden. Daar leren ze technisch en tactisch omgaan met een incident.”
Foto: ter illustratie













