Bezoekers Batau trekken aan de bel over welzijnsorganisatie Movactor

NIEUWEGEIN – Bezoekers van buurtplein Batau zijn zo ontevreden over de dienstverlening van maatschappelijke zorgorganisatie Movactor dat zij ruim 150 handtekeningen hebben verzameld en aan de gemeenteraad hebben aangeboden. “De buurtverbinder is er te weinig en als er wel iemand aanwezig is, worden de vrijwilligers onvoldoende ondersteund.”

“De grens is bereikt met Movactor”, staat boven de brief aan de gemeenteraad. “Steeds weer andere buurtverbinders, die steeds minder doen. Sinds kort hadden we eindelijk een goede buurtverbinder, die wel meehielp als dat nodig was. Nu neemt hij ontslag, uit onvrede over de gang van zaken bij Movactor. Dat was voor ons de druppel.”

“Op de buurtpleinen is het om te huilen”
Movactor zorgde 24 uur per week voor bezetting op elk buurtplein. In 2023 kreeg de welzijnsorganisatie extra geld van de gemeente om dit uit te breiden naar 32 uur per week. “Daar is in de praktijk niets van terechtgekomen”, meldt de brief. “Het blijft steken op 24 uur. Binnen die 24 uur wordt ook nog eens vergaderd op het kantoor van Movactor. Daar is een grote bezetting, terwijl het op de buurtpleinen om te huilen is.”

Ondersteuning
Door de jaren heen is het werk van de buurtverbinders veranderd. Waar eerder de focus lag op het organiseren van activiteiten voor de buurt, zijn zij nu meer in de wijk aanwezig en ondersteunen zij inwoners vooral bij het zelf organiseren van activiteiten. Daar zijn de briefschrijvers het niet mee eens. “Movactor organiseert niks meer, de inwoners moeten het allemaal zelf doen.”

Bart Koenders, directeur-bestuurder van Movactor, reageert: “Batau heeft te maken gehad met diverse personeelswisselingen. We werken er hard aan om daar een vast gezicht te behouden. De 32 uur per week kunnen niet allemaal op het buurtplein worden ingevuld; de buurtverbinders hebben ook andere taken.”

Movactor is met de gemeente in gesprek over een mogelijke uitbreiding van uren en taken.

Foto: Buurtplein Batau

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill