Waterschap wil net gerestaureerde Polderhuis verkopen

JAARSVELD – Het Polderhuis in Jaarsveld, lang het vergadercentrum van het waterschap, krijgt €180.000 subsidie van de provincie Utrecht. Die trekt in totaal een kleine 5 miljoen euro uit om 15 rijksmonumenten te restaureren. Waterschap HDSR is nu de eigenaar, maar die wil het monument verkopen.

Het huidige Polderhuis, ook wel Dijkhuis genoemd, komt uit 1903. Recent werden het dak en de kozijnen gerestaureerd en verduurzaamd en is het voegwerk hersteld. Daarvoor krijgt Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) nu een bijdrage uit het fonds Erfgoedparels. De provincie laat weten dat mocht het pand verkocht worden, de voorwaarden gaan gelden voor de nieuwe eigenaar.

HDSR zegt het pand zelf niet meer nodig te hebben. Bovendien beschikt ze niet over de noodzakelijke expertise om het te onderhouden en beheren. Het pand staat momenteel nog niet te koop, dus over een eventuele koper is nog niets bekend. De voorbereidende werkzaamheden van het verkoopproces startten in mei 2023 met de aanbesteding, het vergunningentraject en een flora- en fauna-onderzoek. De restauratie startte in februari 2025 en is afgerond in januari van dit jaar.

Achtergrond
Het complex bestaat uit het dijkhuis, paardenstallen, wachthuis, dijkmagazijn, woning en peilschaalhuis. Het huidige dijkhuis werd in 1903 gebouwd. Hier werkten of vergaderden voorgangers van het huidige waterschap, zoals het Hoogheemraadschap van de Lekdijk Benedendams en waterschap Lopikerwaard. Bij hoogwater aan de dijk fungeerde het ook wel als commandopost. Het beeld van de Hollandse leeuw prijkt na de renovatie weer op de voorgevel. Met de tekst ‘vivo leo cespite tutus’, vrij vertaald: ‘De Hollandse leeuw is veilig achter de groene zoden van de dijk’.

Foto: Onderwijsgek, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill