LOPIK – In een dorp heerst vaak een typische, warme ons-kent-ons-sfeer. Dat heeft veel voordelen voor de sociale samenhang en positieve sociale controle, maar er zijn ook nadelen, merkt wijkagent Dennis de Wildt op. “Inwoners bellen vaak pas wanneer iets escaleert, terwijl veel situaties voorkomen kunnen worden als Lopikers eerder melding zouden maken bij de politie.”
Het lijkt typerend voor Lopik dat bewoners niet zo snel de politie bellen wanneer er iets speelt in de buurt, merkt de wijkagent op. “We denken bij de politie na over manieren om die meldingsbereidheid te vergroten. Het zou de gemeente echt ten goede komen als we in een vroeg stadium, op een laagdrempelige manier, met iemand in contact kunnen komen voordat iets uitloopt op drama of een ruzie in de straat.”
Weinig inwoners, veel sociale onrust
Relatief vaak is er sprake van sociale problematiek in Lopik, ziet wijkagent Dennis. Het gaat daarbij om zaken die variëren van burenruzies tot inwoners met ggz-problematiek die (nog) thuis wonen. “Ik spreek regelmatig collega-wijkagenten in de regio. Dan realiseer ik me vaak dat sociale problematiek in Lopik relatief vaker voorkomt dan in andere gemeenten, zoals Woerden of IJsselstein, zeker gezien het relatief lage aantal inwoners van Lopik.”
Grotere rol voor hulpverleningsorganisaties
Te vaak verwachten bewoners dat de politie in alle gevallen veel kan betekenen, vertelt De Wildt. “Vaak moeten wij alsnog contact leggen met het sociaal team, de huisarts, Altrecht of andere hulpverleningsorganisaties.”
Natuurlijk wil je mensen niet aan hun lot overlaten, zegt de wijkagent. Je wilt de regie houden en in contact blijven met bewoners; dat is waardevol, vindt De Wildt. “Maar het zou helpen als er eerder meldingen worden gemaakt. Zo kun je ook veel voorkomen. Meld het dus bij de politie of direct bij een andere instantie.”
Beeld: ter illustratie, pixels














