NIEUWEGEIN – De werkzaamheden bij de flats aan het Nijpelsplantsoen zijn volop in uitvoering. Toch loopt de communicatie tussen de voorzitter van de bewonerscommissie en de woningcorporatie Woonin moeizaam. Woonin heeft het contact met de voorzitter zelfs stopgezet.
“In mijn rol als voorzitter heb ik soms stevige vragen gesteld,” zegt Pedro de Leeuw. “Ik wil graag weten hoe zaken ervoor staan. Door de jaren heen ben ik goed geïnformeerd geraakt, omdat niet alle bewoners de tijd hebben om zich in de regels te verdiepen. Daardoor kan ik ook goed doorvragen. En vergeet ook niet dat het een recht is volgens de overlegwet (WHOV).”
Toon
Toch waren de vragen en berichten van de voorzitter volgens Woonin “dwingende en beledigend” van toon, gericht aan verschillende medewerkers en afdelingen van de corporatie. “Woonin besprak dit meerdere keren in de afgelopen jaren met De Leeuw,” vertelt Dorien Tolhuis van Woonin. “We gaven aan dat wij de samenwerking niet prettig vonden. De situatie veranderde echter niet. Meneer bleef aanhoudend dezelfde vragen stellen over een lopend project, op een dwingende en beledigende toon. Vervolgens hebben we een gesprek met hem gevoerd en uitgelegd dat we zijn berichten over het lopende project niet langer in behandeling zouden nemen.” Dit heeft Woonin vervolgens in een brief aan de heer De Leeuw gemeld.
Andere taal?
Volgens De Leeuw spreken hij en Woonin niet dezelfde taal. “Ik heb geen beledigende toon in mijn mond gehad, zij ervaren dat zo. Bovendien kunnen zij mij niet ontslaan uit mijn voorzittersfunctie. In de overlegwet staat ook dat zij contact moeten houden met mij als bewoner. Desnoods komt er een mediator.”
Tolhuis geeft aan dat het stopzetten van het contact een verstrekkende en uitzonderlijke maatregel is die Woonin liever niet had willen nemen. “De ontstane situatie speelt al jaren en is voor beide partijen niet meer houdbaar.” De partij wil verder geen informatie geven vanwege de privacygevoeligheid. Wél willen ze benadrukken dat de maatregel van toepassing is op de persoon en niet op de voorzittersrol. Met de andere leden van de bewonerscommissie blijven ze in contact. Die zijn ook op de hoogte.
Contact herstellen
Toch vindt De Leeuw dat er te veel op de persoon wordt gespeeld. “Dat vind ik niet netjes. Ik ben natuurlijk een eigenwijze man van 78, een voormalig bouwvakker, en laat me niet zomaar beïnvloeden als ik overtuigd ben dat ik gelijk heb over een bepaalde kwestie.”
De Leeuw hoopt dat het contact wordt hersteld. “Net zoals in de landelijke politiek hoop ik dat we blijven praten. Als dat niet lukt, moeten we juist meer moeite doen, niet elkaar de mond snoeren. Het is vrij uniek dat een woningcorporatie de voorzitter op deze manier wegstuurt.”
‘Bewoners moeten zich gehoord voelen’
Woonin geeft aan dat ze altijd open staat voor feedback van bewoners, ook wanneer de toon kritisch is. Tolhuis: “We vinden het belangrijk dat iedereen zich gehoord voelt. Dat brengt ons ook verder. Tegelijkertijd bewaken we de grenzen van onze medewerkers: herhaalde of belastende communicatie mag niet ten koste gaan van hun welzijn. ”
Foto: archief













