HOUTEN – Volgend jaar gaat de Fietsersbond weer enquêtes uitvoeren om te ontdekken welke gemeente het fiets vriendelijkst is. Houten is van plan die prijs voor de derde keer binnen te slepen. In 2008 en 2018 won de gemeente ook al. “We kunnen de prijs maar eens in de tien jaar winnen. Anders deden we vaker mee.”
Er is wel een probleem. “Er is geen geld om extra onderhoud te plegen”, vertelt wethouder Wouter van den Berg. “We gaan wel zoveel mogelijk combineren. Bij onderhoud van een druk fietspad wordt bijvoorbeeld meteen een verbreding van het pad gerealiseerd.” Nog steeds komen duizenden bestuurders en stedenbouwers uit de hele wereld jaarlijks naar Houten om het unieke ontwerp van stedenbouwkundige Robert Derks te zien. Hij ontwierp Vinexgemeente Houten in de vorige eeuw.
Fietsers voorrang
Het unieke aan het ontwerp is dat in Houten fietsers overal voorrang hebben. Auto’s moeten over de rondweg om in een andere wijk te komen. Van den Berg: “Dat dit vrij uniek is zijn we ons vaak niet bewust. We mogen best eens meer reclame voor onszelf maken.” Dit lukt onder andere door mee te doen met allerlei initiatieven op dit gebied. “Samen met de provincie zijn we verschillende doorfietsroutes naar andere gemeenten aan het ontwikkelen. Dan wordt het nog aantrekkelijker om de fiets te pakken.”
Maximumfietssnelheid
Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Houten (en Amsterdam) uitgekozen voor een pilot met een maximumsnelheid voor fietsen. Burgemeester Heerschop: “Vanaf 8 juni wordt een pilot van twee weken uitgevoerd op de Fossa Iberica. Daar passeren ruim 1.000 (brom)fietsen per dag en hebben meerdere ongevallen plaatsgevonden. Met voor- en na-enquêtes wordt onderzocht of een maximumsnelheid van 20 km/u een goede oplossing is om het verkeer veiliger te maken.”
Foto: Doorfietsroute bij het Rond














