HOUTEN – Volgens recente cijfers van het CBS is de helft van de autoritten minder dan 7,5 kilometer. Het Houtense bedrijf Arval en de wielerploeg BEAT Cycling Club strijden daartegen en starten een actie: BEAT the Traffic.
Thijs Zonneveld, wielerjournalist en wielrenner van BEAT Cycling Club legde in de Sunday Move het belang van deze actie uit: “Ik sta ook nog steeds soms in de file, en dat vind ik echt zonde van mijn tijd. In Nederland zijn we al jaren aan het eroderen op onze bijzondere fietscultuur, maar we zijn ook kampioen stilzitten achter het bureau en staan ook veel in de file. Eén op de twee Nederlanders heeft overgewicht en er komen elk jaar auto’s bij. We zitten bijna op 10 miljoen auto’s. En de helft van de ritjes is een kleine afstand.”
Sponsor
Arval is één van de sponsoren van de BEAT Cycling Club: “We zijn een profteam op het derde niveau, maar we zijn ook een grote club waar iedereen lid van kan worden. We hebben bijna 2000 leden en Arval is één van onze belangrijkste sponsoren. Het is een leasebedrijf, maar niet alleen voor auto’s, ook voor fietsen.”
Doel
BEAT the Traffic heeft het volgende doel volgens Thijs: “Het doel is om zoveel mogelijk mensen de auto uit te krijgen en op de fiets te zetten, omdat het duurzamer, gezonder en vaak ook efficiënter is. Het doel is om mensen te stimuleren en we gaan proberen om naar de maan te fietsen. We gaan proberen 384000 kilometer proberen samen te fietsen, in plaats van autokilometers. Dat houden we bij op de app Toertje, daar wordt de tussenstand bijgehouden hoeveel stikstof we bijvoorbeeld besparen. We roepen andere bedrijven op om bij ons aan te sluiten, en zakelijke fietskilometers ook te vergoeden, net zoals de kilometers in de auto.”
Omslag
Thijs ziet dat de respons vanuit bedrijven goed is: “Bedrijven beseffen steeds meer dat het goed is dat de werknemers fit en gezond zijn. Dat voorkomt ook uitval en bevordert de productiviteit. Je ziet dat er een omslag is, maar die willen we zo snel mogelijk bij veel bedrijven bewerkstelligen.” Het begint bij mensen overtuigen: “Een deel van de autoritjes is niet te vervangen, maar een groot deel wel. Veel mensen staan er niet bij stil dat je gewoon sneller kan zijn met de fiets. Tussen de tien en twintig kilometers ben je met een simpele fiets vaak sneller dan een auto.”
Vooruitblikken op de Tour
Naast de ambitie om meer mensen op de fiets te krijgen, volgt hij het profwielrennen als journalist natuurlijk op de voet: “We moeten letten op Mathieu van der Poel. Hij gaat in een stuk betere vorm naar de Tour ten opzichte van vorig jaar. In etappe negen is er een mooie graveletappe, en ik weet dat hij daar al weken mee bezig is. Daar gaat hij vol voor.”
Wanneer is de actie geslaagd?
“Natuurlijk willen we de symbolische doelstelling om naar de maan te fietsen halen, maar we kunnen pas tevreden zijn als mensen structureel vaker de fiets pakken. Ook al is het maar één keer per maand of één keer per week, dat is al heel wat. Daarnaast moeten we het doorgegeven aan jongere generaties. We moeten onze fietscultuur in stand houden, één op de vier kinderen onder de elf jaar kan niet meer fietsen of heeft zelf geen fiets”, legt Thijs duidelijk uit.
Meedoen als bedrijf?
Meer informatie vind je op de website.
Foto: Arval