HOUTEN – In de gemeente Houten is sprake van een onoverzichtelijke situatie rondom leerplichtige jongeren die niet of nauwelijks naar school gaan. Er zijn zoveel verschillende instanties betrokken, dat ze vaak niet van elkaar weten wat ze doen. Ook is het onduidelijk of hun inspanningen daadwerkelijk effect hebben. Dit blijkt uit onderzoek van de Rekenkamer, die hierover een kritisch rapport publiceerde.
In Houten gaat het om enkele honderden jongeren op een totaal van zo’n 8500 leerlingen. Zodra een school merkt dat er te veel verzuim is en pogingen de leerling weer naar school te krijgen mislukken, komen allerlei instanties in beeld. De leerplichtambtenaar, doorstroompunt, WIL, sociaal team, UWV, leer-werkloket, veilig thuis, jongerenwerk: “Ze doen allemaal heel erg hun best, maar overleggen onderling niet. Hoe kun je dan weten of een jongere weer goed terecht komt?” vraagt Frank Hordijk van de Rekenkamer.
Aanbevelingen
De Rekenkamer mist op het volledige beleidsterrein normen, ambities en positief-kritische analyses. “De gemeente kan hier het verschil maken, door gerichte, gecoördineerde ambtelijke en bestuurlijke inzet te geven. Juist bij deze kwetsbare doelgroep kan dit veel effect hebben.” Het voorstel is om snel met een plan van aanpak te komen met concrete doelen.
Overnemen
Het college van B&W stelt aan de raad voor om de aanbevelingen van de Rekenkamer over te nemen. Vanaf 2025 worden de cijfers en resultaten van leerplichtige jongeren meegenomen in de kwartaalcijfers. Hierdoor wordt automatisch uitgezocht wat beleid, ambities en prioriteiten zijn voor de gemeente. Op 15 oktober buigt de gemeenteraad zich over het rapport.
Foto: Pixabay