Voetbaltalkshow bedacht door Nieuwegeiner, gemaakt in IJsselstein

Leo van Veen, Hans van Breukelen, Jean Paul de Jong, Erik Willaarts, Jan Wouters… Allemaal waren ze te gast in de talkshow Café Galgenwaard. De, in een studio in IJsselstein opgenomen talkshow met als grootste onderwerp FC Utrecht, is bedacht en wordt nu gemaakt door Mike Vermeulen uit Nieuwegein.

,,We zijn zo’n zeven jaar geleden met alle voorbereidingen”, vertelt Vermeulen. ,,Toen was Wilco van Schaik algemeen directeur bij FC Utrecht. Die was er best enthousiast over, maar in die tijd had de club de financiën niet om aan een dergelijk project te beginnen. Daardoor werd het weggestopt.”

Bij FC Utrecht is de traditie dat jaarlijks, aan het einde van het seizoen, de David di Tommaso-trofee wordt uitgereikt aan de meest populaire speler van het jaar. ,,Maar in corona-tijd konden we dat niet doen in een vol stadion. We moesten dus iets ander bedenken”, herinnert Vermeulen zich. ,,Toen hebben we een live-uitzending via internet gemaakt waarin we de trofee uitreikten. Dat deden we in samenwerking met Revontuli, een videobedrijf uit IJsselstein waar ik al jaren samen mee werk. Inmiddels was Thijs van Es algemeen directeur geworden. Die was razend enthousiast over de uitzending die we toen maakten. Op dat moment heb ik weer eens het idee voor een talkshow op tafel gelegd bij de club.”

Trouw in samenwerking
Inmiddels was de financiële situatie bij FC Utrecht verbeterd. Dus er kon serieus gepraat worden. ,,Ik ben al jaren bestuurslid van de Supportersvereniging FC Utrecht en ik wist mijn medebestuursleden ook enthousiast te maken. Onze voorzitter, Teun den Hartog, is belangrijk geweest: hij werd de brug tussen ons en de club.” Zo ontstond er een samenwerking tussen club en supportersvereniging.

,,Voor mij was belangrijk dat Revontuli mee kon doen. Ik ben heel trouw aan mensen met wie ik prettig kan werken. Dan weet je wat je aan elkaar hebt”, legt Vermeulen uit. ,,Daarnaast had ik de wens dat Corné in ‘t Hout de presentator zou worden. Hij is door zijn werkzaamheden voor FC Utrecht TV een beetje het gezicht van de club. Ik had het idee dat hij meer kon.” Vermeulen kreeg gelijk: inmiddels is In ‘t Hout de presentator die de hele uitzending draagt.

ESPN
De talkshow Café Galgenwaard begon in het hoofd van Vermeulen steeds meer vorm te krijgen. ,,Ik had echt een ouderwets café in mijn hoofd. Gelukkig kende ik Martin van Loo. Die heeft een bedrijf dat ook decors levert voor televisieprogramma’s. Bovendien is Martin een echte Utrecht-supporter. We zijn bij hem geweest en zijn zo onder anderen aan een bar gekomen. De barman kregen we er meteen bij, want Martin is als barman één van de sidekicks in het programma. Elke uitzending vertelt hij een verhaal uit de historie van FC Utrecht. En dat verhaal wordt dan weer geschreven door een andere supporter: Remco Kraak.”

Het programma werd in eerste instantie uitgezonden via Youtube, maar al snel kwam er interesse van ESPN. ,,Die wilden onze talkshow wel uitzenden”, vertelt Vermeulen trots. ,,Daardoor ontstond er iets unieks: wij zijn de enige talkshow die wordt gemaakt door een club in samenwerking met een supportersvereniging. De reacties zijn erg positief. En dan te bedenken dat het programma voor een deel wordt gemaakt door mensen die er niet voor geleerd hebben.”

‘Er is soms best discussie’
Want Vermeulen verzamelde nog meer mensen om zich heen. ,,Marcel van Wolferen is een verzamelaar van FC Utrecht-spullen en statistieken. Elke aflevering laat hij een museumstuk zien en vertelt hij iets over de statistieken van de gasten. Dat is heel leuk. Presentator Corné maakt zelf het script voor de show. Dat zorgt soms voor discussies, want hij wil graag actuele dingen laten zien terwijl ik meer liefhebber ben van de oudere verhalen. Uiteindelijk vinden we altijd de juiste mix. De regie is in handen van Revontuli. Die samenwerking verloopt erg prettig.”

,,Je kunt het nu zo zien: FC Utrecht zorgt voor de financiën. Wij, de supporters, doen het werk. We zijn de enige talkshow van een club op de televisie. Dat zorgt voor FC Utrecht ook voor meer exposure. We hebben nu twee seizoenen gemaakt. Of er een derde komt? Daarover zijn we nog in gesprek met alle betrokken partijen, maar de vooruitzichten zijn goed”, sluit Vermeulen zijn verhaal af.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Hier kan uw banner staan

Hier kan uw banner staan

Hier kan uw banner staan

Hier kan uw banner staan

Meer nieuws

ik heb een

TIP voor de redactie

bel of mail mij gerust als er nog vragen zijn

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill

ik heb een

TIP voor de redactie

bel of mail mij gerust als er nog vragen zijn